تاریخ: ۲۳:۲۰ :: ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
مولانا ساداتی:ایمان به تقدیر الهی موجب حصول اطمینان و وسیله تسلی است.

مولانا ساداتی : *ایمان به تقدیر الهی موجب حصول اطمینان و وسیله تسلی است. *دولت در شکوفا سازی اقتصاد کشور و توجه به مناطق محروم تلاش نماید. خطیب جمعه اهلسنت سراوان با بیان اینکه تدبیر جزئی از تقدیر است و نیز تقدیر الهی حتمی و جزء ایمانیت است تاکید کرد:تقدیر به این معنی نیست که […]

مولانا ساداتی :
*ایمان به تقدیر الهی موجب حصول اطمینان و وسیله تسلی است.
*دولت در شکوفا سازی اقتصاد کشور و توجه به مناطق محروم تلاش نماید.

خطیب جمعه اهلسنت سراوان با بیان اینکه تدبیر جزئی از تقدیر است و نیز تقدیر الهی حتمی و جزء ایمانیت است تاکید کرد:تقدیر به این معنی نیست که انسان کار و تلاش و تدابیر لازم در زندگی را به بهانه تقدیر رها کند بلکه با توکل به خدا تدابیر لازم را در هر کاری انجام دهد و بعد از آن نتیجه را سپرد الله تعالی کرده ،توکل کند.۱۹۳۲۲۹۸_۱۵۱۳۵۶۶۷۴۲۲۲۵۴۶۰_۲۵۰۲۶۸۵۰۸۰۲۰۲۹۸۲۱۵۶_n

وی با بیان حدیث((المؤمن القوی خیرٌ وأحب إلى الله من المؤمن الضعیف، وفی کلٍ خیر، احرص على ما ینفعک، واستعن بالله ولا تعجز، وإن أصابک شیءٌ فلا تقل: لو أنی فعلت کذا وکذا وکذا ولکن قل: قدر الله وما شاء فعل، فإن (لو) تفتح عمل الشیطان/رواه مسلم)) خطبه های نماز جمعه این هفته (۲۲ اسفند ۹۳) را آغاز کرد و ادامه داد: بر ما لازم است در هر حال شکر نعمتهای الله تعالی را بجا آوریم ، نعمتهای مادی و معنوی همه از لطف و احسان اوست و نباید از یاد او غفلت کرد تعلیم رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بود (کان رسول الله صلى الله علیه وسلم یذکر الله على کل أحیانه)، این یاد انسان را وادار می کند که از گناه و معصیت و نافرمانی اجتناب کند که از خصوصیات مومن است؛رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ( إن أصابته سرَّاء شکر فکان خیرًا له، وإن أصابته ضرَّاء صبر فکان خیرًا له ـدر خوشی شکر می کند و در ناخوشی صبر می کند و آنچه که به وی برسد به الله تعالی می سپارد و این باعث تسلی خاطر و تسکین قلبی و آرامش روحی می شود)، در این باره الله تعالی می فرماید:” وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ(البقره/۱۵۶) ” این دو جمله است که سبب تسکین در شرایط سخت است در عقیده به معنا و مفهوم آن که مالک الله تعالی است در ملک خود اختیار هر گونه تصرف دارد، تلقین به صبر و تخفیف در صدمه است، کسانیکه که اجر و پاداش بدون شمار و حساب داده می شوند صابرین اند؛فرمود:” إِنَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسَابٍ(الزمر/۱۰)”؛ آنچه که در دنیا بوجود می آید همه مرتیط به تقدیر الهی است و هیچ حرکت و جنبشی در آن جز به اراده الهی صورت نمی گیرد، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:( إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ اللَّهَ, وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ, وَاعْلَمْ أَنَّ الْأُمَّهَ لَوْ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ یَنْفَعُوکَ بِشَیْءٍ لَمْ یَنْفَعُوکَ إِلَّا بِشَیْءٍ قَدْ کَتَبَهُ اللَّهُ لَکَ, وَلَوْ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ یَضُرُّوکَ بِشَیْءٍ لَمْ یَضُرُّوکَ إِلَّا بِشَیْءٍ قَدْ کَتَبَهُ اللَّهُ عَلَیْکَ –فقط از الله بخواه و از او استعانت بجو و بدان اگر تمام مردم بخواهند تو را به چیزی فایده برساننند تا خداوند نخواهد نمی توانند و اگر بخواهند ضرر و زیان برسانند هرگز نمی توانند ضرر و زیان برسانند).

مولانا ساداتی تصریح کرد: بنابراین تقدیر الهی حتمی است و جزء ایمانیت است اما به این معنی نیست که انسان کار و تلاش و تدابیر لازم در زندگی را به بهانه تقدیر رها کند و هیچ حرکتی انجام ندهد و عجز و ناتوانی خود را تقدیر نام گذارد در حالیکه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از عاجزی و نا توانی به الله تعالی پناه می برد(اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذ بِکَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْکَسَلِ) و در حدیثی فرمود:( احْرِصْ عَلَى مَا یَنْفَعُکَ وَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ وَلَا تَعْجَزْ)، تاکید و حرص بر کارها و اعمال مفید در زندگی که پایدار باشند و سبب نجات در آخرت گردند اینگونه اعمال خیر و نافع اند ، درباره چنین اعمال صالح رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بر کسب آن تاکید فرمود که با استعانت به خداوند متعال و پرهیز از عجز و ناتوانی سعی و تلاش نماید و بعد فرمود:( وإن أصابک شیءٌ فلا تقل: لو أنی فعلت کذا وکذا وکذا،اگر مصیبت یا مشکلی پیش آمد-با توجه به اینکه تدابیر لازم را انجام داده اید و تلاش نموده اید- نگو اگر چنین می کردم چنین می شد و یا اینچنین نمی کردم چنین نمی شد؛ ولکن قل: قدر الله وما شاء فعل، بلکه بگو تقدیر و مشیت الهی همین بوده، فإن (لو) تفتح عمل الشیطان برای اینکه ، کلمه اگر ،راه شیطان را باز می کند ، وسوسه و خیالات و بیماریهای روحی و روانی را به بار می آورد.)

مدیر دارالعلوم زنگیان سراوان خاطر نشان کرد: رضایت مومن بر تقدیر الله تعالی موجب حصول اطمینان و وسیله تسلی می گردد، تدبیر نیز جزئی از تقدیر است ممکن است در تقدیر، الله تعالی تقدیر را لحاظ کرده باشد ؛ حضرت امیر مومنان عمر فاروق اعظم در سفری که می خواست به طرف شام برود خبر رسید که در آنجا طاعون (وبا) شیوع پیدا کرده ، حضرت عبدالرحمن بن عوف حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم بیان کرد که آنحضرت فرمود:در جاییکه طاعون افتاد نروید و اگر در آنجا بودید خارج نشوید امیر المومنین عمر رضی الله عنه به سفر شام نرفت، یکی از همراهان، ابو عبیده بن الجراح رضی الله عنه در جواب گفتند: ای امیر المومنین( اتفر من قدر الله،آیا از تقدیر الهی فرار می کنی) فاروق اعظم در جواب گفت:(نفر من قدر الله الی قدر الله، آری از تقدیر الهی به تقدیر الهی فرار می کنیم) که چنین تدبیر را تقدیرکرده اند.

مولانا ساداتی افزود:عقیده صحیح مومن در تقدیر این است که با توکل به خدا تدابیر لازم را در هر کاری انجام دهد و بعد از آن نتیجه را سپرد الله تعالی کرده توکل کند، با این نگاه و عقیده که ای الله آنچه از دست و توان ما بود انجام دادیم حالا آنچه خواست و فیصله توست راضی هستیم.

                                        دولت در شکوفا سازی اقتصاد کشور و توجه به مناطق محروم تلاش نماید.

امام جمعه اهلسنت سراوان در بخشی از سخنان با تشکر از تیم توانمند و با تدبیرمذاکره کننده کشور گفت: صهیونیست ها از توافق هسته ای نگرانند و نامه سناتورهای آمریکا برای رضایت و حمایت صهیونیستها است، آنها توافق بکنند یا نکنند ، دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای برای کشورمان بدست آمده و برگشتی ندارد.

مولانا ساداتی با بیان اینکه دولت در شکوفا سازی اقتصاد کشور و توجه به مناطق محروم و ازبین بردن تورم تلاش نماید،عنوان کرد: نادیده گرفتن واقعیتها و انداختن مشکلات بر گذشتگان نمی تواند راه حلی برای رفع مشکلات باشد بلکه با بهره گیری از توانمندیها و ظرفیتهای کشور در راستای اجراء سیاست اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ نمودند اقدام عملی نمود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی مولانا ساداتی

sadati.net

پاسخی بگذارید

کد امنیتی *