تاریخ: ۰:۳۹ :: ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
مولانا ساداتی: ظلم ستیزی و تغییر منکرات از آموزه های اسلامی است

مولانا ساداتی: ظلم ستیزی و تغییر منکرات از آموزه های اسلامی است مولانا سید عبدالصمد ساداتی خطبه های جمعه این هفته ۱۳ آذرماه ۹۴ را با تلاوت آیه شریفه”مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا (المائده-۲۳) و حدیث (عَنْ أَبی سَعیدٍ الخُدریِّ رضی الله عنه قَالَ: سَمِعتُ رِسُولَ اللهِ […]

مولانا ساداتی: ظلم ستیزی و تغییر منکرات از آموزه های اسلامی است sadati

مولانا سید عبدالصمد ساداتی خطبه های جمعه این هفته ۱۳ آذرماه ۹۴ را با تلاوت آیه شریفه”مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا (المائده-۲۳) و حدیث (عَنْ أَبی سَعیدٍ الخُدریِّ رضی الله عنه قَالَ: سَمِعتُ رِسُولَ اللهِ صلى الله علیه وسلم یَقولُ:مَنْ رَأَى مِنْکُمْ مُنْکَرًا فَلْیُغَیِّرْهُ بِیَدِهِ , فَإِنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ , وَذَلِکَ أَضْعَفُ الْإیمَانِ) آغاز نمود و اظهار داشت: حدیث صحیح مسلم از ابوسعید خدری رضی الله عنه برای این امر دلالت می کند هر کس از شما عمل ناپسندی را مشاهده کند وظیفه دارد با دست جلوی آن را گرفته و تغییر دهد اگر قدرت ندارد باید به زبان در تغییر آن بکوشد و اگر باز هم نتوانست قلبا باید از آن کار ناراضی باشد که این ضعیفترین حد ایمان است حد اقل گناه را گناه دانستن و بدی را بدی دانستن است اما باید دانست که وظیفه افراد در تغییر منکر به گونه ای نباشد که منکر بزرگتری از آن منکر برآن مترتب شود بوجود آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای سنت، خطیب جمعه اهل سنت سراوان تصریح کرد : تغییر منکر با زور بازو یا نیروی قهری برای هرکس مباح نیست و در واقع هر صاحب قدرت در دایره قدرتی که دارد مثلا پدردر قبال فرزندان خردسالش و یا صاحب شرکت در شرکتش ، ولی و سرپرست در سرپرستی اش و مدیر در اداره اش باید چنین توانی که دارد از آن بهره گیرد ،علما برای تفسیر منکر شرط گذاشته اند که منکری بزرگتر از آن منکر مورد نظر بوجود نیاید تغییر منکر بوسیله قدرت از وظایف حاکم است “الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ (الحج-۴۱) از وظایف حاکم و دولت اسلامی هستند.

مولانا ساداتی خاطرنشان ساخت:از نظر شرعی کسی مجاز نیست که خود سرانه اقدام به انجام کاری کند که در حیطه و صلاحیت او نیست باید به کسانیکه مسئول امر و در دایره اختیار آنهاست با تذکر و گفتگو و مذاکره مسئله مورد نزاع را حل نمایند یا به قانون مراجعه نموده و از طریق حکم قضایی اقدام نماید، از کارها و اعمالی که باعث هرج و مرج و بی نظمی در جامعه می گردد باید دوری کرد.

امام جمعه اهل سنت سراوان بیان نمود: اسلام حتی در جهاد مشروع نهایت سختگیری در مسئله ریختن خون دیگران را دارد حتی در جنگی که شریعت اجازه داده و برای آن اعلام عمومی شده از کشتن پیران ، کودکان و مجوسیان ، راهبان ، کشاورزان و قطع درختان، تخریب ساختمانها و عبادتگاهها و کسانیکه در جنگ مشارکت ندارند به شدن منع نموده است.

مولانا ساداتی عنوان نمود: کشتن مسلمان حرام وحلال دانستن آن کفر است ، حتی حمل سلاح جهت ارعاب و ترساندن مسلمان حرام است چه برسد به اینکه قصد کشتن و ریختن خون داشته باشد پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:(مَنْ حَمَلَ عَلَیْنَا السِّلَاحَ فَلَیْسَ مِنَّا – کسیکه سلاح را بر علیه ما مسلمانان به نمایش بگذارد از ما نیست) و فرمودند:(لا تَرْجِعُوا بَعْدی کُفَّارًا یَضْرِبُ بَعْضُکُمْ رِقابَ بَعْضٍ – بعد از من به کفر برنگردید و همدیگر را نکشید) خطاب به همه مسلمانان است در هر جا که باشند و کسی حقی ندارد بدون هیچگونه دلیل و حکم شرعی و قانونی متعرض به جان و مال دیگران شود و این مسئله ای نیست که در آن علما اختلاف داشته باشند همانطور که شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه محترم اهلسنت زاهدان اظهار داشته اند.

مدیر دارالعلوم زنگیان سراوان تاکید نمودند: حفاظت از حیات و حیثیت و آبرو و اموال انسان از واجبات شرعی است و کسیکه مرتکب قتل عمد می شود علاوه بر قصاص در آخرت مورد غضب و خشم الله متعال است و به عذاب سخت جاودان در جهنم جایگاه اوست، دین اسلام هر گونه بی نظمی و بی عدالتی علیه دیگران را منع کرده ” اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ”، الله تعالی به عدالت و نیکوکاری امر کرده ، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: ( انْصُرْ أَخَاکَ ظَالِمًا أَوْ مَظْلُومًا ” ، قِیلَ : یَا رَسُولَ اللَّهِ نُصْرَتُهُ مَظْلُومًا ، فَکَیْفَ أَنْصُرُهُ ظَالِمًا ؟ ، قَالَ : تَمْنَعُهُ مِنَ الظُّلْمِ ، فَذَلِکَ نُصْرَتُکَ إِیَّاهُ ) نصرت ظالم باز داشتن آن از ظلم است و مطابق فرموده حضرت علی رضی الله عنه: (کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً) باید در مقابل ظالم سلطه گر از مظلوم حمایت کرد وظالم را از ظلم بازداشت.

مولانا ساداتی افزود: انسانهایی که بدون توجه حق و باطل قدم بر می دارند و ظالم را در برابر ضعیف و مظلوم حمایت می کنند آموزه ها و اصول اسلامی را زیر پا گذاشته مرتکب جنایت می شوند ، آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: ( إِذَا التَقَى المُسلِمَان بسَیْفَیهِمَا فَقَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ فالقَاتِلُ وَالمَقْتُولُ فی النّارِ. قُلتُ: یا رسولَ الله صلی الله علیه وسلم هذا القَاتِلُ فَمَا بَالُ المقْتُولِ؟ قَالَ: إنَّهُ کَانَ حَریصاً عَلَى قتلِ صَاحِبهِ.(مُتَّفَقٌ علیهِ)- هر گاه دو مسلمان بر روی هم اسلحه بکشند و یکی از آنها رفیقش را بکشد هر دو داخل دوزخ می شوند، صحابه پرسیدند یا رسول الله قاتل معلوم و مستحق دوزخ است ولی مقتول چرا؟ فرمود: او نیز برای کشتن رفیقش بسیار تلاش می کرد).
خطیب جمعه اهل سنت سراوان یادآور شد: آموزه های اسلام حتی در رفتار با حیوانات به نرمی و مهربانی است که به هیچ دلیلی نباید حیوانات را شکنجه و آزار داد نباید بار سنگینی بر دوش حیوانات بار کش گذاشت نباید حیوانی را به عنوان نشانه مورد هدف گلوله قرار داد و همچنین قطع درختان و گیاهان بدون توجیه و آتش زدن آنها را ممنوع قرار داده است.

مولانا ساداتی در ادامه سخنان اظهار داشت:حوادث ناگوار امروزو جنگهایی که در کشورهای اسلامی شکل گرفته دست آورد آن ویرانی و کشته شدن هزاران زن ومرد وکودک ،آواره شدن صدها هزار انسان و هدر رفتن ملیاردها سرمایه وخسارتهای فراوانی که سبب از بین رفتن زیربناها و خانه و کاشانه مردم بی گناه شده است.
امام جمعه اهل سنت سراوان تصریح کرد:راه حل تمام اختلافات و منازعات در مذاکره و گفتگو است و این صلاحیت و توان را کشورهای اسلامی و منطقه باید داشته باشند تا از این کشتارها جلوگیری شود زیرا علت پیدایش گروههای تروریستی ظلم و بی عدالتی و کشتارها بوده است و نمی شود با معلول مبارزه کرد و علت را نادیده گرفت از آنجا که تروریسم و افراط گری پدیده های خطرناکی هستند و می توانند گسترش پیدا کنند لذا مهار و نابودی آن باید با تدبیر و برنامه ریزی درست انجام گیرد.

مولانا ساداتی در پایان با اشاره به نتیجه گفتگوها در رابطه با برداشتن دوربین های مدار بسته دربخش هایی از بیمارستان رازی سراوان که خلاف شرع و عرف بود اظهار داشت : با تذکر و گفتگوی اداره اطلاعات سراوان با مسئولان مربوطه دراستان و گفتگویی که اینجانب با مدیر شبکه بهداشت و درمان داشتم دوربینهای نصب شده در بخش هایی از بیمارستان که خلاف شرع وعرف ومداخله در حریم خصوصی افراد بود برداشته شده و شهروندان از این بابت نگرانی نداشته باشند.

پاسخی بگذارید

کد امنیتی *