احکام و فقهحج و قربانی

احکام و آداب عیدالاضحی و قربانی

beautiful-mosque-wallpaper-eid-ul-fitr-ecardsاحکام و آداب عیدالاضحی و قربانی

عیدالضحی

تکبیرات تشریق:
الله اکبرالله اکبر،لااله الاالله الله اکبر،الله اکبرولله الحمد
خواندن تکبیرات تشریق از صبح نهم ذی الحجه بعد ازنماز صبح تا عصرسیزدهم ذی الحجه بعدازهر نماز فرض به صدای بلندیک بار واجب است وزنان به صدای آهسته بخوانند.

آنچه قبل ازعیدالاضحی سنت است:

غسل کردن،مسواک زدن،استفاده ازعطروخوشبو،لباس نویاشسته وتمیزپوشیدن،خواندن تکبیرات تشریق باصدای بلندهنگام راه رفتن به عیدگاه ونیزمستحب است قبل ازنمازعیدچیزی نخورد

نمازعید:
نماز عید واجب است نیت داشته باشد دورکعت نمازعیدالاضحی به همراه شش تکبیرزواید اداءکند.

ابتدا به همراه امام تکبیر تحریمه گفته دستها رابسته ،سبحانک اللهم…بخواندسپس باامام سه بار تکبیر(الله اکبر)گفته در دو تکبیر اول دستها راتاگوش بالا برده وباز بگذارد وباتکبیرسوم دستها را بسته نگه دارد ، امام حمد وسوره می خواند بعد حسب معمول رکوع وسجده کند دررکعت دوم دستها بسته ایستاده،امام حمد وسوره می خواندبعدازآن به همراه امام سه بار الله اکبر گفته ، دستها راتا گوش ها بالا ببرد هرسه بار باز بگذارد وبا تکبیرچهارم بدون بالا بردن دستها رکوع کندوباقی ارکان نماز راتمام کند.(دربین تکبیرات زواید چیزی خوانده نمی شودفقط مقدار سه بار سبحان الله ساکت بایستد)بعدازنمازامام خطبه می خواند،نشستن وگوش دادن خطبه واجب است.

قربانی

قربانی و اهمیت آن:

لفظ قربانی از قربان و قربان از قرب گرفته شده است وقربانی به معنی آن چیزی که به وسیله ای آن نزدیکی و تقرّب به الله عزّوجّل حاصل می گردد ، قربانی از ذبح حیوانی مخصوص، در زمانی مخصوص و با نیت تقرّب به الله عزّوجّل انجام می گیرد.

قربانی یک عبادت مالی و از شعائرمهم اسلام که از قرآن و سنت و اجماع امت ثابت است وفضیلت های خاصی را دربر دارد ودرسال دوم هجری مشروع گردید. رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم درمدینه هرسال قربانی می کرد و مشروعییت آن ازقرآن وسنت واجماع امت ثابت است و برای کسیکه استطاعت دارد واجب است.

*” و عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ کَانَ لَهُ سَعَهٌ وَلَمْ یُضَحِّ فَلَا یَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَا” [رواه أحمد وابن ماجه و صححه الحاکم ] پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرموده اند: کسی که مال داشته و قربانی برایش واجب شود اما قربانی نکند به مصلّی ما نزدیک نشود.

فضیلت قربانی:

*”عَنْ عَائِشَهَ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا عَمِلَ ابْنُ آدَمَ یَوْمَ النَّحْرِ عَمَلًا أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ هِرَاقَهِ دَمٍ وَإِنَّهُ لَیَأْتِی یَوْمَ الْقِیَامَهِ بِقُرُونِهَا وَأَظْلَافِهَا وَأَشْعَارِهَا وَإِنَّ الدَّمَ لَیَقَعُ مِنْ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ بِمَکَانٍ قَبْلَ أَنْ یَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ فَطِیبُوا بِهَا نَفْسًا”[ رواه ابن ماجه والترمذی] «بهترین و پسندیده‌ترین عمل انسان روز عید از دیدگاه خداوند، ذبح و ریختن خون قربانى است. در روز قیامت حیوان ذبح شده با شاخ‌ها، سُم‌ها و موهاى خود حاضر مى‌شود. (یعنى در برابر همەی این‌ها به شخص پاداش خواهد رسید) خون قربانى پیش از اینکه بر زمین بریزد مورد قبول حضرت حق واقع می‌شود، پس با ذبح قربانى خودتان را خوشحال کنید».
* “وعَنْ زَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ قَالَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الْأَضَاحِیُّ قَالَ سُنَّهُ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ قَالُوا فَمَا لَنَا فِیهَا یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ بِکُلِّ شَعَرَهٍ حَسَنَهٌ قَالُوا فَالصُّوفُ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ بِکُلِّ شَعَرَهٍ مِنْ الصُّوفِ حَسَنَهٌ” [رواه أحمد والترمذى وابن ماجه].
«زید بن ارقم رضی الله عنه می‌گوید: از رسول اللّه – صلى الله علیه وآله وسلم – در مورد قربانى سؤال شد؟ فرمود: «سنت پدر شما ابراهیم – علیه السلام – است». سٶال شد، از این قربانى به ما چه می‌رسد؟ فرمود: «در برابر هر تار مو یک ثواب به شما می‌رسد.» سٶال شد، پس پشم چى؟ فرمود: «در برابر هر تار پشم نیز یک نیکى یا ثواب به شما خواهد رسید».

ایام قربانی و وقت قربانی:

قربانی فقط درسه روز دهم،یازدهم ودوازدهم ذی حجه انجام می گیردالبته روزاول بهتراست.
بعد از نماز عید درجاهایی که نماز عیدبرگزارمی شود.

قبل از نمازعید قربانی جایزنیست وادا نمی شود مگردرروستاهایی که نمازعیدبرگزارنمی شود بعدازصبح صادق روزدهم ذی حجه قربانی درست است،درشب نیز جایز است اما در روز بهتر است.

حیوانات قربانی:

گوسفند یک سال تمام بایدداشته باشد وفقط برای یک نفر درست است.

اگربره و میش اگرچاق وازنظرجثه بزرگ ومثل یکساله نمایان باشدشش ماهه آن جایزاست.

گاودوسال کامل داشته باشدوبرای هفت نفردرست است.

شترپنج سال کامل داشته باشد برای هفت نفر جایز است به شرط اینکه هرهفت نفرنیت قربانی داشته باشند.

حیوانات معیوب که قربانی آن جایز نیست:
اگرزیادلاغر ، مریض یاکورولنگ باشد ، همچنین اگریک سوم گوش ویا دم یا عضو دیگری قطع وبریده شود ونیز حیوانی که اصلا دندان ندارد یا اکثردندانهایش افتاده باشدیا اصلا گوش ندارد ویا شاخ آن از بیخ کنده وبیرون شده جایز نیست .

البته اگر مادرزادی شاخ ندارد یاشاخ آن از بالاتر شکسته یاحیوان خصی(اخته) باشد جایز است.

گوشت قربانی:
بهتر است که گوشت آنراسه قسمت کند یک حصه برای اهل وعیال خود،یک حصه برای خویشاوندان ودوستان خودویک حصه برای فقراومساکین،اگر چندنفرشریک باشند باید گوشت بطورمساوی بین شرکا تقسیم شود فروختن پوست وگوشت قربانی واجرت دادن به قصاب جایزنیست بهترین مصرف پوست قربانی طلبا مدارس دینی میباشند.

*دارالافتاء دارالعلوم زنگیان سراوان

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

دکمه بازگشت به بالا
بستن